De situatieschets

Gisteren werden we in paniek gebeld door een ondernemer met een groot probleem: Een medewerker had opgezegd, heeft zich bedacht, een conflict ontstond, er is een kort geding gestart en moet uiteindelijk van de rechter weer tewerkgesteld worden.

De ondernemer had als opdracht van de advocaat meegekregen om vooral een arbodienst paraat te hebben staan voor als de medewerker zich ziek zou melden. Tenslotte was er sprake van een conflict “We moeten er dicht bovenop zitten!”.

Er dicht bovenop zitten

Ik vond het een bijzondere uitspraak: “er dicht bovenop zitten”, en dus vroeg ik hem waar hij dan precies bovenop wilde zitten en of het dan lekker zit. Daar moest deze ondernemer hartelijk om lachen, hij had er nog niet over nagedacht.

Ik stelde hem 3 vragen om helder te krijgen wat eigenlijk het vertrekpunt was geweest vanaf de uitspraak van de rechter:

  1. Heb je met de medewerker een gesprek gevoerd over hoe hij/zij weer tewerkgesteld wordt?
  2. Heb je afspraken gemaakt over ziekmelden nu we de strijdbijl (verplicht) neerleggen?
  3. En hoe gaat de inzet van een huiscontrole maken dat hij vol enthousiasme, vertrouwen en plezier weer aan het werk gaat?

De eerste vragen werden beantwoord met “nee” en de laatste vraag daar kun je het antwoord ook wel van raden.

Verkeerd uitgangspunt

Het is natuurlijk altijd vervelend als je een rechtszaak hebt gehad en de rechter in je nadeel een uitspraak doet. Maar hoe dan ook, moet de werknemer in dit geval toch weer aan het werk. Door het advies van de advocaat werd de strijd eigenlijk vervolgd terwijl er reeds een besluit lag en er daarnaast ook geen aanwijzingen waren dat er een (hoger)beroep of iets dergelijks zou komen. Beide partijen hebben zich dus neergelegd bij het besluit van de rechter. Waarom dan toch een stok achter de deur (of eigenlijk een stok om mee te slaan), zonder te weten van elkaar met welke insteek je de samenwerking (helaas) weer gaat vervolgen?

Van juridisch traject naar Poortwachtertraject

Stel dat we het advies zouden opvolgen en de medewerker wordt opgeroepen voor werk en meldt zich die dag ziek. Er kunnen zich 2 situaties voordoen:

De medewerker is niet thuis

De controleur gaat langs en treft de medewerker niet thuis aan. Dit betekent in de regel dat de advocaat een brief stuurt en de medewerker aangeeft dat hij ONMOGELIJK ziek kan zijn, want er heeft een huiscontrole plaatsgevonden en de werknemer was niet thuis ten tijde van het huisbezoek.

Deze optie is naast dat hij irreëel is gewoonweg niet rendabel. De gemiddelde werknemer heeft kinderen of bezoekt een huisarts of apotheek. Het is geoorloofd om je kinderen naar de opvang te brengen als je ziek bent, de dokter te bezoeken ter controle of je medicatie op te halen bij de apotheek. We liggen namelijk niet gelijk op de intensive care van het ziekenhuis. De optie is daarnaast niet rendabel omdat het afleggen van een (spoed) huisbezoek gewoon ontzettend veel geld kost en daarmee nog steeds nergens toe geleid heeft.

Conclusie: deze optie resultaat vaak in het voortzetten of (opnieuw) aanwakkeren van de strijd. Daarnaast blijkt er ook nog eens wantrouwen uit.

De werknemer is thuis

De controleur belt aan en de werknemer doet open: hij is thuis. Vanaf dit moment is de controleur verplicht een gesprek te voeren met de medewerker. Doel is om naar de oorzaken van ziektemelding te vragen en te bekijken of er sprake is van een medische situatie waar eventueel een bedrijfsarts voor ingezet moet worden, als de bedrijfsarts het bezoek niet zelf aflegt.

Ook deze situatie pakt in het nadeel uit van de werkgever. De medewerker neemt de controleur/arts mee in de strijd die de afgelopen weken/maanden is gevoerd en geeft aan er goed ziek van te zijn. Het heeft toch iets meer met hem gedaan dan verwacht. Het hele schouwspel wordt ondersteund met tranen, zakdoeken en de valiumpillen voor het beter slapen.

Conclusie van de controleur is dat de medewerker tijdelijk even overbelast is en rust nodig heeft. Naast de kosten die de werkgever dus gemaakt heeft voor dit bezoek, is het juridische traject, nu ook ineens een ziektetraject geworden.

Soms helpt het gewoon om het gesprek aan te gaan

Afspraken maken betekent ook nakomen.
Worden de afspraken niet nagekomen heb je een legitieme reden om opnieuw het gesprek aan te gaan en de confrontatie op te zoeken.

In de hierboven omschreven situaties blijkt in beide gevallen dat je er als ondernemer niet echt veel mee omschiet om deze wegen te bewandelen. Ze zorgen er namelijk niet voor dat de “strijd cirkel” waar je je in begeeft echt doorbroken wordt.

Maar hoe pak je het dan wel aan?

3 tips om het gesprek weer op gang te brengen

1. Ga het gesprek aan

Ga het gesprek face to face aan waarbij je zorgt dat er zo min mogelijk partijen betrokken zijn. Ben je als directeur niet rechtstreeks degene die aanstuurt? Zorg dan dat de manager/leidinggevende het gesprek voert. HR hoeft daar echt niet bij te zijn.

Nodig de medewerker schriftelijk én mondeling uit voor een gesprek waarin je in de brief toelicht dat je het verleden graag wilt afsluiten en vóór dat de werkzaamheden weer hervat worden graag een gesprek voert over hoe jullie samen het vervolg van de samenwerking kunnen vormgeven.

2. Maak afspraken over ziekmelden

Wees duidelijk over hoe je vanaf nu om gaat met ziekmeldingen. Verhoog de drempel. Ziekmelden kan alleen nog maar telefonisch, bij 1 persoon. whatsapp, chat, sms, is allemaal uitgesloten en betekent bij voorbaat een niet geaccepteerde ziekmelding.

Breng je arbodienst op de hoogte van de inhoud van dit gesprek en de afspraken die je hierover gemaakt hebt. Geef duidelijk aan wat je met de medewerker hebt afgesproken.

3. Leg een dossier aan

Nu je de werkzaamheden hebt besproken die de medewerker weer gaat oppakken, maak dan ook helder wat je de komende tijd van zijn functioneren verwacht.

Dit is het moment waarop je begint met bewust en goed dossieropbouw.

Het verslag van dit gesprek is het eerste dat in dossier komt. Spreek het niet alleen af, controleer het, plan die evaluatiegesprekken en leg de inhoud ervan vast op papier.

Loading...
  • Nu een oplossing?

    Zonder aansluiting helpen wij je ook

    Los mijn dossier op

FFector Prepaid

Ben je al voorzien van een arbodienst en wil je toch graag een frisse blik en aanpak? Met de FFector Sneldiensten kun je zonder aansluiting gewoon genieten van New Skool HR.

  • Je kunt kiezen voor advies, begeleiding en bemiddeling in 1 voordeelbundel met een vaste prijs
  • Maatwerk en toch gelegenheid om flexibel effectieve ondersteuning in te zetten op (langlopende) verzuimdossiers.
  • Een troubleshoot abonnement waarmee we werkgevers ondersteunen bij complexe verzuimdossiers die directe ondersteuning vragen
  • Begeleiding van zieke ex-werknemers, ook nadat ze uit dienst zijn